Taneli Heikka

“Ah, so you are a social critic!” huudahti helpottunut itävaltalaisen Der Standard -lehden toimittaja haastatellessaan minua. Hänestä oli mukavaa laittaa minut johonkin lokeroon, niin kuin (meillä) toimittajilla on tapana tehdä.

Tuo tapahtui muutama vuosi sitten – ja oikeassahan hän silloin oli. 15 vuotta journalistina, ensin Aamulehdessä ja sitten Alma Median Helsingin-toimituksen esimiehenä edellytti ja kehitti kriittistä otetta uutisaiheisiin. Noiden vuosien tuloksena syntyi kaksi kirjaa ja kymmeniä esiintymisiä  “puhuvana päänä” lehdissä, televisiossa ja radiossa, Suomessa, Britanniassa ja Saksassa.

Vuodesta 2010 olen liikkunut uusiin suuntiin. Käytän viestinnällistä osaamistani sekä yhteiskunnan ja ihmisten tuntemusta uuden luomiseen. Kutsun tätä työtä läpinäkyvän ja kommunikatiivisen konsensuksen rakentamiseksi.

Tarvitsemme yhteistyötä. Yhteistyö rakentuu vapaudelle, taidoille, intohimolle ja vastuulle. On ollut mahtavaa löytää asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, joiden mielestä uuden löytäminen ristiriitoja pelkäämättä on heille – ja Suomelle – paras tie.

Asun Yhdysvalloissa, Washington DC:ssä, mutta käyn säännöllisesti Suomessa. Kirjoitan Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitokselle väitöskirjaa siitä mitä teen yrittäjänä ja journalistina: uuden luomista viestinnän keinoin. Koulutukseltani olen Master of Arts (International Journalism) City University Londonista.

Kirjallinen tuotantoni sisältää tutkimuksia, journalismia ja yhteiskunnallisia keskustelunavauksia.

Väitöskirjaani liittyviin tutkimusjulkaisuihin voi tutustua täällä.

Katja Boxbergin kanssa kirjoittamamme Lumedemokratia (2009, WSOY-Barrikadi) taitaa kuudella painoksellaan olla edelleen viime vuosikymmenten myydyimpiä poliittisia pamfletteja.

Olin mukana kirjoittamassa myös sosiaalisen median yhteiskunnallisista mahdollisuuksista kertovaa Uutta kultakautta (2011, WSOY-Barrikadi)

Helsingin Sanomiin kirjoitin kolumneja 2014–2016.

Vuonna 2016 kolumnoin Sana-lehdessä.

Tarina

Finanssikriisin jälkimainingeissa olin itse kriisissä. Oli vuosi 2009. Oma työni esimiehenä mediatalossa tuntui turhauttavalta. Sanomalehtien tulevaisuus ei näyttänyt hyvältä. Maailmantalous oli menossa kohti isoa paradigman muutosta, jossa vanhat toimintamallit korvautuvat uusilla, kivuliaastikin.

Olin tehnyt viisitoista vuotta töitä viestinnän parissa, mutta missä olivat tulokset? Suomi oli hyytymässä ja kääntymässä sisäänpän. Mediassa emme nähneet omia ongelmiamme, emmekä kyenneet tarjoamaan vastauksia Suomelle.

Päätin muuttua itse.

Perustin yrityksen auttamaan organisaatioita strategisessa muutoksessa viestinnän keinoin. Tällä tiellä olen. Yrittäminen ei ole ollut helppoa, mutta valtavan hauskaa ja innostavaa se on. Olen saanut olla mukana uutta luovissa, ennakkoluulottomissa ja rohkeissa yrityksissä muiden samanhenkisten kanssa. Välillä onnistumme, välillä emme. Sellaista on uuden arvon luominen.

Vuonna 2013 muutimme perheeni kanssa Yhdysvaltoihin. Heittäydyin taas uuteen, kun sain mahdollisuuden alkaa tehdä akateemista tutkimusta. Tutkin sitä, kuinka viestinnän keinoin voidaan luoda yhteiskunnallista, sosiaalista ja taloudellista arvoa.

Yhdistän työssäni nyt journalistin, yrittäjän ja tutkijan taitoja ja kokemusta.

Samalla olen ehkä liikkumassa jälleen uuteen vaiheeseen. Olen aina ollut kirjoittaja ja median kautta kommunikoija. Nyt yritän löytää itsestäni uusia ulottuvuuksia opiskelemalla interpersoonallisen ja organisaatioviestinnän taitoja. Ihmiseltä ihmiselle.

Mediaa ja sosiaalista mediaa unohtamatta. Pienistä, erillisiltä vaikuttavista teoista muodostuu innovaatioviestinnän kokonaisuus.

En tiedä, mitä tästä kaikesta tulee. Valmista ei ainakaan.

Matka jatkuu. Löydetäänkö yhdessä?

PERIAATTEET

Toimintaani ohjaavat seuraavat periaatteet

  • Lisäarvon syntyminen asiakkaalle
  • Kunnianhimoinen ajattelu ja korkea laatu
  • Tutkimuksellinen näyttö
  • Älyllinen ja eettinen rehellisyys
  • Molemminpuolinen luottamus
  • Uudistushalu ja innostus kokeiluun